„Strava nezaručuje vyléčení z autoimunity, dokáže však zlepšit celkový zdravotní stav.“

Strava je významným faktorem, který působí na naše zdraví. O tom, jak by se měli revmatici stravovat či jakým potravinám by se měli vyhýbat, pohovořila PharmDr. Margit Slimáková, specialistka na prevenci a výživu, v rozhovoru s Mgr. Evou Czechovou.

 

Margit Slimáková (*1969) je specialistka na zdravotní prevenci a výživu. Vystudovala farmacii a dietologii, využívá osvědčené poznatky ze všech oblastí medicíny. Věnuje se poradenství a osvětě, publikační i přednáškové činnosti.

 

Paní doktorko, existují nějaká všeobecná doporučení, jak se stravovat při revmatických chorobách, abychom v těle stravou potlačovali probíhající zánět a autoimunitní pochody? 

Na internetu je možné najít desítky nejrůznějších a často i protichůdných doporučení terapie autoimunitních onemocnění (AO). Většina z nich není doposud podporována exaktními studiemi, ale přesto moc doporučuji vyzkoušet několik základních pravidel, která se často opakují a která mohou každému z nás jen prospět. To nejzákladnější výživové pravidlo říká, že máme konzumovat stravu s maximálním obsahem živin a minimálním obsahem potenciálně škodlivých látek. Většinou prospívá také jídelníček, který omezuje příjem běžných potravinových alergenů, tj. kravského mléka a lepku. Výskyt AO mohou podporovat i běžně známé zátěže, mezi které patří těžké kovy, potravinové alergie anebo chronické infekce.
Všechna AO jsou (podobně jako mnohá chronická onemocnění) provázena zánětem. Cílem dietních doporučení je proto potlačení zánětu. Doporučení neřeší specifika jednotlivých AO, jedná se o obecně vhodné zásady. Kromě nápomoci v odstranění AO téměř jistě prospějí celému organismu.

Čemu, respektive jakým potravinám, by se revmatici měli vyhýbat, aby si zbytečně svůj zdravotní stav ještě nezhoršovali?

Zde je návrh k vyloučení, i návrh na potraviny, které pravidelně konzumovat: 

Pětka k vyloučení

Ze svého života vylučte průmyslově upravované potraviny, omezte obiloviny (s důrazem na lepek), běžné mléko a mléčné produkty, stres a toxické chemikálie.

Pětka, která prospívá

Do každého dne zařaďte konzumaci bio ovoce a zeleniny (zpravidla obsahují více živin a méně pesticidů), konzumaci fermentované zeleniny, která je dobře stravitelná a obsahuje probiotika a vitamín K2dále omega-3 mastné kyseliny z potravin (omega-3 mastné kyseliny jsou základní protizánětlivou živinou), vitamín D a slunce. (Pozn. redakce: Slunce je při lupusu rizikový faktor.)  
 

Nic z uvedeného nezaručuje vyléčení AO, dokáže však zlepšit celkový zdravotní stav a napomoci organismu v nápravě postižených buněk a tkání.

Vyznat se v současné době v široké nabídce nepřeberného množství potravinových doplňků, nenechat se ovlivnit reklamou a vybrat ten pravý,  je velký problém. Které vitamíny či minerály je podle Vašeho názoru u lidí, kteří dlouhodobě užívají imunosupresiva, dobré doplňovat v podobě potravinových doplňků? A je to vůbec potřeba, nebo vše najdeme v dostatečné míře ve stravě? 

Základem všech živin je kvalitní strava. Doplňky určitě fungují v případě suplementace při konkrétním zjištěném deficitu. Smysluplnost užívání obecně doporučovaných doplňků a jejich směsí ve studiích nevychází nijak jednoznačně. Proto sama více než jakékoliv doplňky pro případnou podporu doporučuji cíleně vyšší konzumaci výživově bohatších potravin jako jsou třeba mořské ryby, fermentovaná zelenina anebo bobulovité ovoce a vejce. Jestliže suplementaci, tak raději extrakty ze směsí celých potravin jako třeba z kustovnice, kakaa, spiruliny....   

Měla byste pro nás nějaký tip, jak brát kortikoidy, které užívá většina z nás dlouhodobě, a přesto udržet svou váhu  pod kontrolou?

Toto je skutečně obtížné a zpravidla vyžaduje dlouhodobé úsilí. Nedoporučuji žádné nárazové redukční a módní diety, žádné speciální přípravky. Raději dlouhodobé kvalitní základní potraviny a jídla z nich. Samozřejmě pohyb, jak je to jenom možné, i když běhání maratonů vůbec není třeba. Raději investujte do krokoměru a hýbejte se během celého dne. 

Řada nemocných se zkouší různými způsoby léčit stravou, různě měnit své návyky, vysadit mléko, lepek, pšenici, cukr, ze spousty nemocných se stávají postupně vegetariáni, vegani nebo naopak lidé zkoušející paleo stravu. Myslíte si, že tudy vede cesta k uzdravení z revmatismu?

V případě celoživotního onemocnění, které moderní medicína není schopna vyléčit, mi vždy přijde vhodné věnovat minimálně pár měsíců zkoušení i výraznějších dietních úprav. Doposud nemáme kvalitní studie, které by jednoznačně prokázaly, že jakýkoliv výživový směr autoimunitní onemocnění vyléčí. Ale zachytila jsem už dostatek skvělých individuálních zkušeností s nejrůznějšími dietami. Někdo lépe prospívá a dokáže mírnit projevy onemocnění na vegetariánské stravě, jiný na paleo dietě, GAPS stravě anebo nízko sacharidové vysoce tukové stravě (LCHF).  Možnosti je třeba individuálně posoudit a vyzkoušet. 

Jak ale pak uhlídat, aby nám při přechodu na jiný způsob stravování nic zásadního ve stravě nechybělo (např. vápník, bílkoviny atp.)?  Nemůžeme si přechodem na jiný typ stravy třeba i nechtěně sami ublížit? Nebo je vhodné pak jídelníček pohlídat pro jistotu s výživovým poradcem?

Každý restriktivnější stravovací způsob doporučuji vyzkoušet na tři až pět měsíců a poté vyhodnotit. Ideálně i třeba s vašim lékařem a krevním rozborem před a po dietě. V případě, že zaznamenáte zlepšení, zkuste pokračovat, v případě, že ne, není důvod se takto omezovat. Po takto krátkou dobu je v pohodě jíst i omezeně. Zcela obecně je v naší společnosti s dostatkem pestré stravy i při určitém omezení možné zajistit všechny živiny. V případě dlouhodobého dodržování omezené stravy potom svůj stav nejlépe hlídejte s lékařem a konzultujte s profesionály, kteří dané dietě rozumí. 

Děkuji Vám za rozhovor.

© Mgr. Eva Czechová